De ondernemingsraad wordt niet serieus genomen
Door: Arnoud Gazan
Als trainer en adviseur maak ik het regelmatig mee: de ondernemingsraad wordt niet serieus genomen. De bestuurder laat adviezen links liggen, de achterban vindt dat er te weinig successen worden behaald. Jullie OR zit in een spagaat en er wordt aan alle kanten aan je getrokken. Mijn advies: laat je niet als sloofje commanderen. Trek jullie eigen plan en merk dat de waardering stijgt. Ik vertel hoe.
Ken jullie capaciteiten
Negen van de tien OR’en die zich ondergewaardeerd voelen, doen er goed aan te kijken naar hun eigen communicatie. Nemen jullie jezelf eigenlijk wel serieus? Het succes als ondernemingsraad begint te allen tijde met zelfrespect. Weet waar jullie talenten zitten en hoe je die het best tot hun recht laat komen. Formuleer een duidelijke visie om jullie daarbij te helpen.
Geef jullie communicatie meer slagkracht
Hoe je iets brengt, is van wezenlijk belang voor het effect van de boodschap. Verpak mededelingen zo dat het bestuur ze niet zomaar naast zich neer kan leggen. Stel dat jullie de angstcultuur binnen de organisatie willen aankaarten. De bestuurder verlangt namen en rugnummers als bewijs. Jullie OR wil de anonimiteit van de medewerker garanderen. Wees daarom creatief.
Draag andere zaken aan die jullie bewering ondersteunen. Cijfers van ziekteverzuim en het verloop van personeel bijvoorbeeld. Verwijs naar werkprocessen die stagneren, omdat niemand wat durft te zeggen. Zo ben je concreet en geef je jouw bewering slagkracht.
Non-verbale communicatie
Dat je de bestuurder weerwoord geeft, betekent niet dat je hem aan moet vallen. En neem ook geen slachtofferrol aan. Een ontspannen houding helpt: zit rechtop en praat luid en duidelijk.
Hamer op de kernwaarden
De kernwaarden van een bedrijf zijn belangrijke munitie voor jullie OR. Tijdens het gesprek over de angstcultuur kaarten jullie het geroddel bij het koffiezetapparaat aan. De bestuurder wuift dit weg. In elk bedrijf wordt geroddeld. Nu is het tijd om terug te slaan. Want was respect niet een van de kernwaarden in jullie bedrijf? Herinner de bestuurder hieraan en hij kan je bijna niet negeren.
Dwing respect af
Houd je rug letterlijk en figuurlijk recht als het moeilijk wordt. Doet jullie bestuurder de feedback af met dooddoeners als ‘dat is in elk bedrijf zo’? Sla niet dicht, maar vertel eerlijk dat jullie niets met deze weinig constructieve reactie kunnen. Geef aan wat jullie wel nodig hebben. Is er een kernwaarde die lijkt op betrokkenheid? Helemaal mooi. Dan kun je meteen daarnaar verwijzen.