De effecten van robotisering op de arbeidsmarkt
Door: Arnoud Gazan
Heeft jouw OR al een robotagenda? Nee? Maak er dan snel maar een, want robotisering op de arbeidsmarkt is een onderwerp waar alle organisaties zich over zouden moeten buigen. Van automatisering van administratieve handelingen tot robots in de fabriekshal: elk bedrijf krijgt ermee te maken. Zo bereid je je voor.
Wat is een robotagenda
Nederland is een van de meest gedigitaliseerde economieën ter wereld. Automatisering en robotisering groeien exponentieel, vooral in de industrie en zakelijke dienstverlening. En ook al doe je nog er nog niets aan, zorg dat je in elk geval het robotbewustzijn van jouw organisatie vergroot. Plan het in als vast agendapunt voor de overlegvergadering of het strategisch overleg. Zo komt het niet als een verrassing wanneer de tijd daar is.
TIP
Gebruik OR-scholing om robotisering te agenderen en neem het onderwerp op in jouw visie. Nodig daarbij eventueel de bestuurder, hr en andere functionarissen zoals innovatiemanagers uit.
Stel deze vragen over digitalisering
1. Welke technologieën zijn gezien de brancheontwikkelingen noodzakelijk voor ons bedrijf?
Robotisering is gezien de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt op den duur onvermijdelijk. Onderzoek goed wat het juiste moment is om in te stappen. Vroegtijdig instappen betekent dat je te maken krijgt met kinderziektes en als pionier betaal je veel leergeld. Mijn advies is dus om het niet te doen als het niet nodig is.
2. Welke impact heeft robotisering op onze bedrijfsprocessen?
Bedenk je goed hoe jullie bedrijfsprocessen moeten veranderen om de robotisering te faciliteren. Technologische implementaties gaan hand in hand met reorganisaties. Dat wil overigens niet altijd zeggen dat er banen verdwijnen. Het kan ook zijn dat medewerkers geschoold moeten worden. De autobranche is daar een mooi voorbeeld van: waar monteurs vroeger met hun handen in de motorolie zaten, werken zij nu steeds vaker met computers.
3. Wat betekent de digitalisering voor onze medewerkers?
De juiste kennis of scholing is cruciaal om automatisering te laten slagen. Leer onderwijzers bijvoorbeeld hoe ze met de nieuwe digibords moeten werken. Automatisering raakt ook de bedrijfscultuur: zijn leerkrachten überhaupt wel bereid om met dit apparaat te werken? En zien ze het nut van deze verandering? Luister als OR goed naar deze input van medewerkers, jullie zijn immers de spreekbuis van de organisatie.
Maak een vertaalslag naar medewerkers. Licht hen goed voor over werken met en de gevolgen van automatisering.
Word niet de postduif van de robotisering
‘Zo deden we het altijd al’ is geen goed argument. Als iedereen zo dacht, zouden we nog steeds brieven schrijven in plaats van te e-mailen. Jouw doelgroep verwacht nou eenmaal dat jij meegroeit met de markt. Doe je dat niet, dan haalt de concurrentie je links en rechts in. Blijf vraag 1 daarom steeds herhalen. Zo ben je proactief bezig met robotisering op de arbeidsmarkt.