Training van een nieuwe OR
Waar mag je als OR iets van vinden? En hoe kom je als nieuwe OR beslagen ten ijs? Daar kun je wel wat hulp van een professional bij gebruiken vond ook Jeroen Jansen van ICT West-Brabant West. MZ Services bood hulp en de nodige informatie via een online training.
Op maat gemaakt
OR ICT West-Brabant West werd 1 januari 2020 geïnstalleerd. “We zaten met een aantal prangende vragen waar we graag antwoord op wilden. Onder andere over ons personeelshandboek”, vertelt Jeroen. “MZ Services haakte daar bij de aanvraag al op in. Dat sprak ons erg aan. We konden van hun duidelijk gericht maatwerk verwachten, daar waren we naar op zoek.”
Het trainingsprogramma
“MZ Services maakte in samenwerking met ons een compleet uniek trainingsprogramma dat paste bij al onze vragen. In een voorgesprek werden alle heikele punten besproken en in goed overleg konden we zo de trainingsdag vormgeven. We werden hierbij goed geadviseerd door onze trainer Elaine.”
“Om al die vragen te behandelen, moet je eerst kennis hebben van de theorie. Daarom deelden we het programma op in een theoretisch deel aan het begin van de dag en konden we in de middag direct aan de slag met de praktijk.”
Verhelderen
“Natuurlijk behandel je per training theoretisch maar het topje van de ijsberg. En wij kunnen als startende OR alle kennis gebruiken. Elaine begon daarom met de basis. Ze verhelderde waar de OR voor staat en waar je iets van kan, mag en moet vinden. Dat deed ze met goede, eigentijdse voorbeelden waar we onze praktijk aan konden koppelen.”
Het is ons duidelijk geworden waar we als OR voor zijn en hoe je als OR naar zaken kijkt.
Ruimte voor de casus
“Ook ons personeelshandboek werd in een oefening gegoten. Elaine gaf inzicht in de zaken die er voor ons toe doen. Zo reikte ze ons handvatten om vraagstukken nauwkeurig onder de loep te nemen en hier onderbouwd advies op uit te brengen. Niet alleen zeggen dat we het niet eens zijn, maar een gegronde reden geven.”
De online aftrap
“Wij zijn als ICT-organisatie wel gewend aan online werken en vergaderen. Dus vroegen we of de training in deze bijzondere tijden alsnog online door kon gaan. Een vuurdoop voor MZ Services, maar ze pakten het met beide handen aan. Door vooraf audio, beeld en andere zaken goed te testen, kwamen we op de dag van de training niet voor verrassingen te staan. Deze trainingsvorm is ons positief bevallen. Het enthousiasme van Elaine kwam via het scherm goed over en ze wist ons allemaal bij de les te houden.”