Zo heb je niet alleen gelijk, maar krijg je het ook!

Als OR wil je niet alleen gelijk hebben, maar het ook krijgen. Dat kan soms lastig zijn, omdat niet iedereen op dezelfde manier communiceert. Door de communicatiestijl van je bestuurder te herkennen en daarop in te spelen, kun je effectiever je boodschap overbrengen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit doet, zodat je niet alleen gehoord wordt, maar ook daadwerkelijk invloed uitoefent.

Door: Niek van Keulen

communicatiestijl OR

Foto: Niek van Keulen, adviseur-trainer

Als OR heb je vaak gelijk, dat weten jullie natuurlijk ook. Maar dat betekent niet dat je altijd gelijk krijgt van je bestuurder. Gelukkig kun je hier wat aan doen: door gebruik te maken van communicatiestijlen. Niet iedereen communiceert immers op dezelfde manier, en dat kan tot misverstanden leiden.

Elke communicatiestijl heeft zijn eigen lijstje van do’s en don’ts. Zodra je weet welke communicatiestijl je bestuurder hanteert, kun je jouw communicatie hierop afstemmen. Zo heb je niet alleen gelijk, maar krijg je het ook. In deze video legt Niek van Keulen uit welke stijlen er zijn en welk gedrag hierbij past.

 

Communicatiestijl 1: Analyserend

Een analyserende persoon is zakelijk ingesteld en wil graag alles tot in detail begrijpen. Beslissingen worden pas genomen na zorgvuldig wikken en wegen.

Tip: Zorg dat je goed voorbereid bent, weet wat je wilt en hoe je dit helder overbrengt. Kom met duidelijke feiten en argumenten.

Communicatiestijl 2: Sturend

Een sturende of directieve persoon is vaak doelgericht en kan dwingend overkomen. Deze persoon wil snel knopen doorhakken en kan daardoor sneller stoppen met luisteren.

Tip: Wees kort en krachtig. Presenteer een paar opties, zodat de bestuurder zelf het uiteindelijke besluit kan nemen.

Communicatiestijl 3: Aimabel

Een aimabele persoon is vriendelijk en stelt graag vragen. Deze bestuurder richt zich op de mens achter het OR-lid, maar kan daardoor ook verzanden in een ander gesprek dan waarvoor je kwam.

Tip: Houd de focus op het onderwerp en begeleid de bestuurder terug naar het punt van gesprek. Houd er rekening mee dat besluitvorming meer tijd kan kosten.

Communicatiestijl 4: Expressief

Een expressieve persoon is mensgericht en werkt vanuit gevoel. Dit kan leiden tot wisselvalligheid in houding en beslissingen.

Tip: Sluit aan bij de dromen en ideeën van deze bestuurder. Speel in op hun enthousiasme en visie.

Invloed uitoefenen

Door in te spelen op de primaire communicatiestijl van je bestuurder, kun je meer invloed uitoefenen op hoe je boodschap wordt ontvangen. Hoewel we in vergaderingen vaak rationeel lijken, is de manier waarop een boodschap wordt gebracht vaak belangrijker dan de inhoud zelf.

Om als OR jullie standpunt effectief over te brengen is het belangrijk om aandacht te besteden aan de formulering. Dit vraagt oefening, experimenteren en bijsturen. Een nabespreking na een overlegvergadering kan jullie helpen om hierin te groeien.

Wil je hier meer over weten? Niek vertelt je graag meer!