Sociaal beleid & arbeidsvoorwaarden
Bij een fikse reorganisatie kun je wel wat ruggespraak gebruiken. Het opzetten van een sociaal plan is vaak een speerpunt voor de ondernemingsraad.
Lees verderMZ Services is sectorspecialist in de profit-, publieke sector en zorg. We kennen de specifieke uitdagingen en dynamieken binnen deze sectoren en helpen ondernemingsraden en adviesraden om hun rol optimaal te vervullen.
Bij een fikse reorganisatie kun je wel wat ruggespraak gebruiken. Het opzetten van een sociaal plan is vaak een speerpunt voor de ondernemingsraad.
Lees verderEen goed doordachte en proactieve aanpak van arbo-vraagstukken helpt niet alleen om ziekteverzuim te verminderen, maar draagt ook bij aan een gezonde en productieve werkomgeving.
Lees verderEen terugkerend thema in de medezeggenschap. Pak het goed aan en stippel je strategie uit voor de verkiezingen met hulp van MZ Services!
Lees verderOf het nu gaat om een ondernemingsraad met formele medezeggenschapsrechten of een adviesraad met een meer adviserende rol: juridisch advies helpt deze organen om goed voorbereid, juridisch onderlegd en zelfverzekerd hun rol te vervullen.
Lees verderDe visie van MZ Services is dat de ontwikkeling van de organisatie mogelijk gemaakt wordt door de ontwikkeling en mobiliteit van medewerkers. Daarom zien ook wij de toegevoegde waarde van strategische personeelsplanning.
Lees verderWil je meer inspraak en betrokkenheid binnen jouw organisatie? Het oprichten van een adviesraad of ondernemingsraad zorgt ervoor dat medewerkers actief meedenken en invloed hebben op belangrijke beslissingen. Een OR is verplicht bij organisaties met 50 of meer medewerkers, terwijl een adviesraad flexibel kan worden ingericht voor strategisch overleg.
Lees verderAls adviesraad of ondernemingsraad is het zoeken naar de juiste aanpak bij een overname of fusie. MZ Services ondersteunt en begeleidt inhoudelijk en doelgericht.
Lees verderReorganisatie, organisatieontwikkeling en -verandering. Iets dat veel gebeurt. Wat doe je dan als ondernemingsraad?
Lees verderMZ Services pleit voor maatwerk in (mede)zeggenschap, waarbij traditionele en vernieuwende structuren worden gecombineerd om effectiviteit, representativiteit en participatie te vergroten.
Lees verderDe Wet op de ondernemingsraden (WOR) noemt geen exacte termijnen. Alleen dat de OR pas mag adviseren nadat over de adviesaanvraag ten minste één formele overlegvergadering met de bestuurder heeft plaatsgevonden. In werkelijkheid is er meer nodig om tot een weloverwogen advies te komen. Denk aan het verzamelen van relevante informatie door aanvullende vragen aan de bestuurder, het raadplegen van betrokken medewerkers, in- en externe deskundigen en de eigen gedachtevorming. Vaak zijn er ook meerdere overlegvergaderingen nodig. Heel bepalend is ook de tijd die OR-leden beschikbaar hebben voor het OR-werk.
Het beste is het als partijen te voren per adviesaanvraag afspreken hoeveel tijd deze adviesaanvraag zal kosten. De OR kan dan aangeven wat hij nodig heeft om die termijn te halen en de bestuurder weet waar hij of zij op kan rekenen.
Adviesplichtig betekent dat de directie van een organisatie verplicht is om de Ondernemingsraad (OR) om advies te vragen voordat een belangrijk besluit wordt genomen. Het geeft de bestuurder de kans om de medewerkers te betrekken bij de besluitvorming en de zienswijze van medewerkers mee te nemen in het besluit.
Dit adviesrecht is geregeld in artikel 25 van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) en geldt voor onderwerpen die grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie en de werknemers.
Dit geldt bijvoorbeeld bij reorganisaties, fusies, verhuizingen, belangrijke investeringen, of uitbestedingen. De OR geeft advies, en als de directie dit niet opvolgt, moet zij dit schriftelijk motiveren. Wanneer de OR van mening is dat het advies onterecht niet wordt opgevolgd, dan kan hij een verzoekschrift indienen bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amsterdam (artikel 26 WOR).
Ja, dat kan. In artikel 20 van de Wet op de ondernemingsraden is dat geregeld. Vraag als OR altijd wel waarover de geheimhouding precies gaat (wat is de reikwijdte), voor hoe lang de geheimhoudingsplicht geldt en met welke personen de OR wél mag overleggen.
Overigens geldt naast de expliciete geheimhoudingsplicht die op grond van artikel 20 WOR kan worden opgelegd, dat de OR ook zelf moet blijven nadenken. Er geldt namelijk ook een plicht om zaken geheim te houden waarvan de OR zelf kan bedenken dat het openbaar worden ervan schadelijk kan zijn voor de onderneming.
De Wet op de ondernemingsraden (WOR, art. 22, lid 1) bepaalt dat de ondernemingsraad recht heeft op elke voorziening die hij redelijkerwijs nodig heeft, ook als deze nog niet in de organisatie beschikbaar is. Daaronder valt, hoe vreemd het ook lijkt, ook de ambtelijk secretaris van de OR. In sommige cao’s is een bepaling opgenomen die de OR het recht geeft op een bepaald aantal uren ambtelijke ondersteuning. Als dat in uw cao ontbreekt dan moet u proberen uw bestuurder te overtuigen van de meerwaarde van een ambtelijk secretariaat. Denk daarbij aan de verbetering van kwaliteit, deskundigheid, procedurebewaking en efficiëntie.
De OR is een medezeggenschapsorgaan. In artikel 2 WOR staat de opdracht aan de OR: een bijdrage leveren aan het goed functioneren van de onderneming in al haar doelstellingen door het vertegenwoordigen van de werknemers in het overleg met de ondernemer.
De WOR geeft de OR verschillende middelen (rechten en faciliteiten) om die rol goed te kunnen vervullen en daardoor wezenlijke invloed uit te oefenen op de gang van zaken binnen de onderneming.
Krijg deskundig advies voor je OR en versterk de medezeggenschap in je organisatie. Ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen.
Neem contact met ons op voor meer informatie over onze OR-trainingen en adviezen. Wij staan klaar om je te ondersteunen.