Ondernemingsraad in een familiebedrijf

26 februari 2020

Door: Charlotte van Beek

Binnen een familiebedrijf vind je een andere dynamiek dan bij veel andere organisaties. Er wordt extra goed voor iedereen gezorgd. Zo zijn de arbeidsvoorwaarden uitstekend geregeld, staat de deur van de bestuurskamer altijd open en telt ieders mening mee. Medewerkers waarderen dit: ze blijven jaren plakken en tonen een hoge loyaliteit aan het bedrijf. Dit vraagt van de OR een andere benadering en invalshoek dan bij veel andere bedrijven. 

Anders dan bij anderen

In een bedrijf waar bestuur en personeel als familie met elkaar omgaan, heeft deze cultuur zo haar uitdagingen. Bijvoorbeeld bij veranderingen, dat vraagt om een extra zorgvuldige benadering. Afwijkende afspraken in secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen een big deal zijn voor medewerkers die al jaren hetzelfde gewend zijn. Zij kloppen bovendien sneller aan bij hun collega’s in de OR om verhaal te halen. Binnen een ons-kent-ons-sfeer, moet je je als OR bewust zijn van deze factoren.

Image
Was was er ook alweer zo belangrijk aan de bedrijfscultuur?
Pieter Zwart – CEO bij Coolblue – legt uit hoe hij hier tegenaan kijkt. Wij zouden het zelf niet beter kunnen verwoorden. 

Tips van Charlotte

Hoe zorg je er als OR voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan bij verandering en neem je grote zorgen weg? Dit zijn mijn tips:

  • Houd de rituelen en bedrijfscultuur bij iedere stap hoog in het vaandel. Dat zijn juist de zaken die jullie onderscheiden van andere organisaties. En waar het personeel veel waarde aan hecht. Behoud je de bedrijfscultuur dan blijft ook de loyaliteit. 
  • Trek extra tijd uit voor veranderingen. Kondig niet vandaag aan dat er morgen wat verandert, maar plan ruim. Zo kunnen medewerkers er langzaam aan wennen. Informatievoorziening is ontzettend belangrijk. 
  • Houd de werknemers op de hoogte van nieuwe regels of afspraken en alle stappen tussendoor. Wanneer zij weten wat er waarom iets verandert, voelen zij zich meer betrokken. 
  • Ga in gesprek met alle medewerkers en pols wat zij ervan vinden. Dit is ook het moment om gehoor te geven aan de zorgen van het personeel. Luister naar ze en probeer hun zorgen weg te nemen.

Charlotte van Beek

 

Goed communiceren met de achterban als OR is in een familiebedrijf nog belangrijker. Word daar beter in.