Ondernemingsraad DPG Media: blik op de toekomst

Voor de ondernemingsraad van DPG Media was 2021 opnieuw een bijzonder jaar: de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie en de vele (groei)plannen van DPG Media stonden centraal. De ondernemingsraad van DPG Media houdt alvast een vinger aan de pols: waar willen zij als OR staan in 2023? Wil Monsieurs (ambtelijk secretaris ondernemingsraad DPG Media) aan het woord.

Complexe medezeggenschapsvraagstukken

Wil Monsieurs

DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Dat betekent dat de ondernemingsraad voor complexe vraagstukken komt te staan op het gebied van medezeggenschap. Een doelgerichte OR-training van Walter Gouw (MZ Services) – na het volgen van een e-learning over WOR – bood de juiste handvatten om complexe medezeggenschapsvraagstukken inzichtelijk te krijgen. Wil: “We wilden graag antwoord op de vraag: hoe houden we aansluiting op de zeggenschap? Het formaat van onze organisatie zorgt ervoor dat zaken erg snel veranderen. Hoe kunnen we van onze OR-leden verwachten dat ze van al die zaken íets vinden als er een advies- of instemmingsaanvraag volgt. Samen met alle OR-leden zoeken we naar oplossingen om aangesloten te blijven bij alle onderdelen van het bedrijf.”

Waarom MZ Services?

Waarom koos DPG Media voor een OR-training bij MZ Services? Wil: “De training die wij hebben gevolgd bij Walter heb ik als ambtelijk secretaris georganiseerd. Het dagelijkse bestuur heeft de inhoud bepaald. Het was voor ons belangrijk om de huidige OR-focuspunten gekoppeld aan de aankomende verkiezingen te bespreken. Gezien het tempo van veranderingen binnen onze organisatie, is het altijd maar de vraag: sluiten de focuspunten van de OR nog aan bij de organisatie? Andere vragen zijn: Waar verwachten wij dat de ondernemingsraad moet staan over twee jaar? Hoe moet een nieuwe samenstelling van de OR eruitzien? Kiezen we in een nieuwe periode voor een traditioneel ingerichte OR of gaan we naar een moderne variant?”

De training van Walter heeft ons geholpen om de stip op de horizon scherp te krijgen.
Wil Monsieurs

Blik op de toekomst

Wat is het karakter van een moderne OR? Wil: “Walter had veel ideeën hoe je een moderne OR kunt inrichten. Dat hebben we na de training goed in beeld gekregen. Walter heeft ruime ervaring in complexe medezeggenschapsvraagstukken en een scherpe visie op de toekomst van de OR. Wij kunnen als OR zelf de vervolgstappen gaan inrichten. Onze OR-leden hebben nu nog niet de volledige focus op de nieuwe verkiezingen, maar we hebben wel aan iedereen gevraagd om daar de komende tijd over na te denken. Wil je je nog verkiesbaar stellen over twee jaar? En hoe gaan we dat organiseren? Het is een constante worsteling om mensen erbij te halen. Mijn tip aan andere ondernemingsraden: houd focus op de toekomst. Een nieuwe manier van (thuis)werken, veranderingen in de organisatie en digitalisering: het vraagt om een aangepaste aanpak en toekomstgerichte inrichting van de ondernemingsraad.”

Over DPG Media

De titels van mediabedrijf DPG Media komen al decennialang dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse huishoudens. Het portfolio bestaat uit sterke nationale, regionale en lokale merken. Van AD (Algemeen Dagblad) en NU.nl, tot Donald Duck, Libelle, Margriet en Flow. Van Het Parool, Trouw en de Volkskrant, tot Qmusic en Independer. DPG Media wil informeren, inspireren en entertainen.

Benieuwd naar andere referenties?