Online training: MZ Services gaat door
Door: Elaine Stevens
We zijn verder van elkaar, maar misschien wel dichterbij dan ooit. Vanaf onze keukentafel, bank en thuiskantoor adviseren we met veel plezier OR’en. En ook onze trainingen gaan gewoon door. Nieuwe kennis brengen we je even niet face-to-face bij, maar online en via videocalls. Verder zijn we fijn hetzelfde gebleven: dezelfde mensen met dezelfde waarden, hetzelfde maatwerkaanbod.
De interactie aangaan
Hoe doen we dat, omgaan met het nieuwe thuiswerken? Nog steeds met hetzelfde enthousiasme als eerst. De switch naar online is vooral wennen. Want inhoudelijk merk ik weinig wijzigingen. Interactie en de dialoog zijn super belangrijke kenmerken van onze trainingen. Dat geldt nu nog steeds. Want hoewel we onze deelnemers als blokjes op het scherm zien, is er eigenlijk niets veranderd.
Iedereen komt aan het woord en we betrekken deelnemers actief met opdrachten. Zo blijven de interactie en dialoog kaarsrecht overeind staan. Precies waar het om draait. Hoe het programma eruit ziet of wat voor opdrachten dat zijn, verschilt per OR. Want bij ons is geen training hetzelfde. Ook online niet.
Onze mate van maatwerk is alleen nog maar groter geworden. Wat bij de ene OR werkt, hoeft niet bij de andere OR te passen. Dat geldt voor het programma waarmee we werken. Maar ook met de indeling van de training. De verschillen worden via videocalls alleen maar duidelijker omdat er zeker nu geen standaard default meer is. Iedere training moet opnieuw worden ingericht.
We waren positief verrast over de online training. Het was een lange zit, maar we hadden vooraf afgesproken om regelmatig pauze te nemen. Het enthousiasme van de trainster zorgde ervoor dat we goed de aandacht bij het theoretische deel konden houden. Met goede voorbeelden hield ze ons bij de les.
Presentatie en praktijk
Wanneer je iets nieuws leert, sta je te springen om de technieken meteen in de praktijk te brengen. Daarom verwerken we lekker veel interactie in de trainingen. Ook als we theorie uitleggen, ontvangen we graag vragen of gaan we het gesprek aan. Input vanuit de groep maakt een training nog leerzamer. Maar de hoeveelheid theorie versus praktijk, dat ligt nooit vast. Hier krijgen we veel positieve feedback op en dus trekken we dit door in de online setting.
Om de switch tussen theorie en praktijk ook in deze tijd meer gewicht te geven, koos ik bij ICT West-Brabant West voor een deel presentatie en een moment waarop ik achter mijn laptop ging zitten. Zo voelde het alsof ik echt bij hen aan tafel kwam. Dat gevoel van persoonlijk contact vinden we heel waardevol. Samen zoeken we naar de manier die past bij jullie OR zodat jullie er het meeste uithalen.
We springen nog flexibeler om met de trainingen.
Waar we normaal bijvoorbeeld twee of drie dagen achter elkaar plakken, kunnen we deze nu verspreiden over twee weken. Net wat aansluit bij jullie behoeften. Misschien is er meer vraag naar theorie. Of blijft jullie aandacht er beter bij met veel praktijkvoorbeelden. Er zijn genoeg mogelijkheden.
Energizers, praktijk en schakelen
Voldoende afwisseling tijdens een training is noodzakelijk om de aandacht erbij te houden. Normaal is het makkelijker om af en toe de benen te strekken, tijdens opdrachten bijvoorbeeld. Maar virtueel doen we dit ook gewoon als we aanvoelen dat er behoefte aan is. Met bijvoorbeeld rek-en-strekoefeningen of energizers. Het is echt aanvoelen wat de groep nodig heeft. Hoe zij de focus er het beste bijhouden.
Na vijftig minuten is het niet zo gek dat de concentratie wel op is. Daarom houd ik daarna korte pauzes. Wanneer een training langer duurt, is een langere break fijn. Een uur om uitgebreid te lunchen of even een frisse neus te halen.
Het blijft maatwerk
Hoewel we deze situatie ons al helemaal eigen hebben gemaakt, staan we te popelen om snel weer live-trainingen te geven. Samen kijken naar wat bij jullie past doen we altijd al. Nu is het nog belangrijker om samen creatief te kijken naar hoe we jullie training inrichten. Want online zijn de mogelijkheden ook oneindig.