Promoot OR-werk continu
Door Susanty Nap
Als de verkiezingstijd aanbreekt, beginnen de meeste OR’en pas met het werven van kandidaten. Vaak hebben ze dan de grootste moeite om nieuwe aanwas te vinden. Niet zo gek, als je bedenkt dat collega’s waarschijnlijk amper van jouw bestaan afweten. Overtuig medewerkers al ruim voordat de verkiezingen beginnen van het belang van OR-werk. Dan hoef je op het moment suprême alleen nog de bal in het doel te koppen.
What’s in it for me?
Zou jij je aansluiten bij een club waarvan je niet eens precies weet wat ze doen? Juist, waarschijnlijk niet. Het is daarom van wezenlijk belang om het OR-werk tijdens de gehele zittingstermijn te promoten. Benadruk wat het persoonlijke voordeel is dat collega’s uit de ondernemingsraad halen. En vertel wat OR-werk precies inhoudt. Of vraag een professional die dat voor je doet, bijvoorbeeld tijdens een bedrijfslunch.
Meer manieren om OR-werk meer aandacht te geven
- Een informatiebijeenkomst
- E-mails en intranet
- Een wervingskrant
- Een inhoudelijk artikel in het personeelsblad
- Collega’s uitnodigen om OR-vergaderingen bij te wonen
- Een informatiestand
- Affiches of folders
- Een debat organiseren
- Een personeelsbijeenkomst
- Een persoonlijk gesprek
Profileer jezelf
Zorg dat collega’s weten waar de ondernemingsraad voor staat. En wees je bewust van vooroordelen. Zo hebben veel OR’en een oubollig imago. Reken hiermee af door ook online te profileren. Social media zijn hier een uitstekend middel voor. Denk aan een speciale Facebookpagina waar je alles vertelt over de OR. Of gebruik tijdens de verkiezingen een digitale tool waarmee je kandidaten profileert.
Maak het sexy
Natuurlijk kun je de notulen van jouw vergadering verspreiden, maar de kans is groot dat niemand dit leest. Denk daarom out of the box. Maak de communicatie aantrekkelijk. Communiceer successen bijvoorbeeld in een poster. Of een mooie infographic. Ga hier niet zelf mee aan de slag als je daar geen plezier uit haalt, maar schakel een professional in.
Communiceer successen
Tot slot is het belangrijk om voortdurend successen te communiceren. Dat vergeten OR’en nogal eens. Zo voorkom je dat collega’s denken dat jullie alleen maar oeverloos zitten te vergaderen. Laat regelmatig van jezelf horen om op de radar te blijven en je in het langetermijngeheugen van de achterban te vestigen. Door op deze manier betrokkenheid te genereren, vergroot je de kans dat collega’s zich kandidaat stellen.