De kracht van sociale media voor de OR

03 maart 2016

Gebruik sociale media voor de OR om op de radar te blijven bij de achterban en meer betrokkenheid te creëren. Lees hier hoe je het doet.

De kracht van sociale media voor de OR

 

Omarm de kracht van sociale media voor de OR

Voor veel ondernemingsraden zijn sociale media een onontgonnen terrein. Jammer, want door de juiste ambities uit te spreken op sociale media ben je niet alleen zichtbaar, maar kun je ook nieuwe kandidaten werven. Laat sociale media voor de OR werken en communiceer jullie missie actief om de achterban op de hoogte te houden. Het is de eerste stap naar meer betrokkenheid.

Klop het stof van jouw imago

Steeds vaker experimenteren ondernemingsraden met de kracht van sociale media om hun verhaal uit te dragen. Het is dan ook een krachtig communicatiemiddel om het ouderwetse imago van jullie ondernemingsraad langzaam van je af te schudden. Communiceer via kanalen als Facebook, LinkedIn of Twitter of deel zelfs live filmpjes via de video-app Periscope. Verveel jouw achterban niet met stoffige lappen tekst, maar gebruik korte filmpjes, interessante foto’s van studiedagen of quotes tijdens vergaderingen. Zo zien de werknemers op een verfrissende, dynamische manier waar jullie mee bezig zijn.

Sociale media voor de OR lokt meer interactie uit

Polarisatie binnen de bedrijfsvoering maakt het voor de OR steeds moeilijker een organisatiebreed standpunt te formuleren. Om werknemers te laten participeren moeten ondernemingsraden niet alleen terugvallen op traditionele communicatiemiddelen zoals enquêtes, maar de horizon verbreden met andere middelen zoals sociale media. Hierbij is het niet alleen belangrijk de medewerkers direct aan te spreken, maar ook de discussie op gang te brengen. Streef ernaar om altijd zo snel mogelijk te reageren en neem kritiek van collega’s ter harte. Alleen dan creëer je betrokkenheid bij de achterban.

Achterban zichtbaar

Een doeltreffende socialemediastrategie

Sociale media stellen ondernemingsraden in staat ideeën, meningen en standpunten te toetsen buiten hun eigen netwerk. Om een goede socialemediastrategie op poten te zetten is het ten eerste belangrijk om te bepalen wat je communiceert via welk kanaal en daar doelen aan te verbinden. Maak een activiteitenplan waarin je acties koppelt aan deze doelen. Schrijf daarnaast een contentplan waarin je actuele thema’s verwerkt die interessant zijn voor de doelgroep. Evalueer de activiteiten per periode. Wordt er actief gereageerd op berichten? Wat is het aantal likes dat posts op Facebook ontvangen? Delen mensen jullie berichten?

Houd in je achterhoofd dat een goede socialemediastrategie niet direct resultaat oplevert, maar een lange adem vergt. Interessante berichtgeving verschaft jouw doelgroep kennis en informatie over OR-zaken en houdt de ondernemingsraad op de radar. Het stelt je in staat een efficiënt netwerk op te bouwen waar jullie bedrijf nog jaren plezier van heeft.