Vooruitkijken met oud-directeur Didi Verhagen en haar opvolger Patrick Hüngens
Begin mei nam MZ Services-collega Patrick Hüngens het stokje over van voormalig directeur Didi Verhagen. Als OR-specialisten en oud-collega’s kijken Didi en Patrick terug op een enerverende periode. Ze zien met vertrouwen uit naar een nieuwe fase. “De manier waarop we als team de opvolging organiseerden, zegt heel veel over wie wij zijn. We hebben kwaliteit in huis en we regelen het samen. Medezeggenschap staat voorop, altijd!”
Medezeggenschap? Kansen zien!
Didi: “MZ Services ziet altijd mogelijkheden om de wereld een beetje mooier te maken. Hierbij kun je denken aan eerlijke arbeidsverhoudingen en het klimaat, maar ook de manier waarop talent wordt ingezet in organisaties en wie er wanneer inspraak heeft.
En ja, medezeggenschap is natuurlijk ons specialisme. Wij geloven dat je als team, organisatie of OR het verschil kunt maken. Zo heb ik ook de overdracht van mijn directeurschap ervaren. Nadat ik aankondigde dat ik zou stoppen, hebben we met het hele team gekeken naar wat de volgende stap moest zijn. Iédereen erbij, met oog voor alle talenten en ambities”.
Patrick: “Eens! Ik ben erg blij dat we als team de regie hebben gepakt om samen de oplossing voor de ontstane situatie te zoeken en te vinden. En ik wil die werkwijze er de komende jaren graag in houden.
Want: de beste ideeën in organisaties komen vaak niet van directies, maar juist vanuit de medewerkers. De beslissing om de directeursvacature intern te vullen was een teambeslissing: we hadden er niet aan moeten denken dat een extern persoon hier ‘directeurtje’ zou komen spelen. En dus hebben we het initiatief naar ons toe getrokken.
Het was een enerverende overdrachtsperiode, zeker, maar ik kijk er met warme gevoelens op terug. We hebben dit proces als team aangepakt.
Wij vinden dat bestuurders, medewerkers en ondernemingsraden voortdurend op zoek moeten naar wat hen bindt. Medezeggenschap is echt iets van het héle bedrijf. Als organisatie-experts blijven we dat benadrukken. Ook wanneer het onszelf aangaat!”
Pietje Bell-energie
Didi: “Natuurlijk zijn we zelf ook wel eens met de neus op de feiten gedrukt, zeker in de afgelopen jaren. Toen een groot deel van ons werk wegviel in de eerste lockdown werden we echt uitgedaagd.
Maar: wij zijn dat eigenwijze Pietje Bell-clubje. Je kijkt elkaar even aan, je stemt af en je gáát. Wieteke gaf binnen een week haar eerste webinar, Elaine verzorgde razendsnel een digitale maatwerktraining samen met een ICT-bedrijf en Charlotte paste website- en offerteteksten continu aan de veranderende richtlijnen aan. Alle adviseurs schreven mee aan onze e-learningmodules en hebben we in datzelfde jaar onlinecommunityplatform Studio MZ ontwikkeld. Ik ben heel trots op hoe we dat als team gedaan hebben.
Experimenteren, lef tonen en perspectief blijven zien: we hebben in een onzekere periode doorgepakt en echt durven veranderen.
Kan niet’-energie? Nee, joh. Wij lossen dingen op. Van onze fouten leren we. Dat zit in ons DNA.
Patrick: “Dit is inderdaad precies hoe wij dingen doen. Soms maak je daarbij een fout. En dat mag. Sterker nog: dat móét! In Nederland zitten heel veel dingen vast in systemen en structuren. Je ontneemt mensen daarmee de mogelijkheid om te leren van hun eigen fouten en van die van anderen. Bovendien: fouten maken leidt vaak tot innovatie!”
Verder leren in de toekomst
Patrick: “We zijn als gevolg van de fusie met Geerts & Partners in een korte, stormachtige tijd enorm gegroeid. Didi heeft in die periode echt een geweldige klus geklaard. Uiteraard heeft het hele team daaraan bijgedragen, maar de aanvoering door Didi in die periode was super!
We hebben onder leiding van Didi durf getoond en een uitstekende basis gelegd voor een mooie toekomst. Ik weet zeker dat ze met die geweldige eigenschappen overal mensen en organisaties in beweging kan zetten. Als één van de drie organisaties die deel zijn van Yris, dragen wij als MZ Services ook dáárdoor ons eigen steentje bij aan het geheel. Het is juist sterk dat we dat op onze authentieke manier blijven doen.
We versterken elkaar namelijk als we onze eigen rol pakken. De sessies die we binnen Yris organiseren, waarbij collega’s van de drie labels in kleinere groepen 24 uur met elkaar op pad gaan om na te denken over verbinding en onze verschillen leveren mooie resultaten op. Zo laat je medewerkersparticipatie echt iets betekenen.”
Didi: “Precies. Dat is de koers. We zien ook steeds vaker bij organisaties waar we komen – over de volle breedte, dus profit, zorg én overheid – dat ze het belang inzien van dappere gesprekken voeren, elkaar opzoeken en fouten durven maken en toegeven. Dit willen we binnen onze organisaties ook blijven doen.
Het doel is uiteindelijk om gemeenschappelijkheid te creëren, maar om óók die eigenheid te bewaken. Ondertussen groeit MZ Services door als het brutale en innovatieve kleine zusje. Ik zou het tof vinden als dat zo blijft. Ik laat het met gerust hart achter en heb alle vertrouwen in het team onder aanvoering van Patrick.”